Kolla österut? |
Isak Esselström
|
2008-08-24 20.46
|
|
|
Rättvik är en av de bättre MKR anläggningarna med en lång snabb bana, låt så förbli!
Alternativ till att köra en stympad tävling kan vara följande. Upplägget hämtat från Finland.
1. Tillåt träning HELA torsdagen samt HELA fredagen från 08.00-21.00 innan tävlingshelgen. Då kan de som inte har kört banan tidigare träna så, mycket man vill och de som känner att man vill träna ändå mer kan få sitt lystmäte.
2. Tävlingen inleds med förarsammanträde, därefter ETT 10 minuters pass per grupp för att ställa in förgasaren. Tränat har man ju gjort innan.
3. Tidskörning 10 minuter.
4. Kval heat 1, micro 7 varv, övriga 9 varv
5. Kval heat 2, micro 7 varv, övriga 9 varv
6. Finaler där man i micro kör 12 varv, mini grupp1 17 varv, mini grupp 2 samt övriga 22 varv. Noterbart är att racet inte kortas av för att det råkar regna den dagen, varför förarna förmodligen blir duktigare på att åka i regn såsom torrt.
Tycker ni att det är långt? Förarna har inte utmattats med en massa träningsvarv hela förmiddagen, utan får chans att visa vad de går för i en riktig tävling.
7. Efter avslutad tävling och prisutdelning ca 18.00 kan träningen återupptas för söndagens tävlande.
Vi körde en tävling i Finland med det upplägget och fungerar det där så borde det fungera för oss? Dessutom har man för att minska olyckorna delat in mini i två grupper, där man efter inkörda poäng blir uppflyttad till den högre nivån.
Työsä banan som vi åkte på är 1190m lång, 8m bred, på startrakan är bredden 10m.
De flesta som åker runt på MKR tävlingarna blir tvungna att ta ledigt antingen några timmar eller hela fredagen, för att hinna till tävlingen, om man då kunde träna torsdag kväll samt fredag så skulle olyckorna på bana minska. Inkörda förare begår mindre tabbar.
Vi var 3 svenska familjer på tävlingen och ingen av oss verkar ha lidit någon större skada av att köra en tävling med 17, respektive 22 varv på en 1190 meters bana!
Mathias, Isak och Joel Esselström |
|
|