FORUM

Sveket
Christer Backollas
2008-06-23 16.50
Sveket
Rättviks Racing Klubb, RRK, har vid mer än ett tillfälle på MKR-stämman motionerat om att få begränsa tävlingsdistansen till antal körda kilometer per klass istället för som nu x-antal varv per final. Detta har inte fallit MKR-stämman i smaken.
För några år sedan försökte RRK reducera antal varv per kval inför final. Samma där. Nobben.

Nu de senaste två åren 2007 och 2008 har det varma vädret knäckt inte bara förare utan även föräldrar, mekaniker, funktionärer och övrig organisation. RRK har plikttroget följt de direktiv som står angivet i MKRs tilläggsregler till punkt och pricka. Vad fick RRK för det? Jo, helt slutkörda förare och övriga människor på anläggningen. Dessutom maratonrace till 21-tiden på kvällen på lördagen.
Orättvis skit fick vi även av de fasta nya MKR-spionerna Janne Olsson och Lundström som hackade på våra flaggfunktionärer och observatörer och kallade dessa ”orutinerad personal”. Ser vi på Niclas Nordells bilder på MKR-sidan och jämför staben av folk på posteringarna i Enköping och Rättvik så blir de kritiken patetisk. Enköping har dessutom endast hälften så många flaggposteringar som Rättvik så Mats Målare gjorde ett jättejobb att ragga ihop dessa underbetalda uppoffrande funktionärer som alltså MINST var fyra gånger så många som i Enköping eller Rasbo. Utbildade? Jaa, de flesta var aktiva förare. Inte bara från Rättviks Racing utan även från andra klubbar inom MKR. Kanske även från din egen klubb.

När fick Rättvik ett rättvist plus för bra toaletter, inhyrd stjärnkock, fräscha duschar, tvål, varmvatten, speaker och speakerljud, teknikhus där ett helt startfält kan stå under tak i skydd för sol eller regn, där samtliga kartar i Parc Fermé för plats under tak istället för utställda på en gräsmatta oskyddad för väder o vind? Där många övriga anläggningar inom MKR ser ut som tidsmaskiner som förpassar en trettio år tillbaka i tiden. Nä nu är det dags för en helhetsbedömning och låta de åtta bästa anläggningarna helhetsmässigt få arrangera MKR-tävlingar och låta ”tidsmaskinsarrangörerna” stå och titta på om de inte vill rusta upp sina anläggningar och komma med i ”finrummet” MKR igen.


En kommunikationsmiss gjorde att funktionärer lät förare köra allt för långa träningspass på lördagsmorgonen som försköt tidsschemat. Men den största segheten som hände var alla dessa otroliga förklarliga olyckor på banan som bara handlade om uttorkning och utmattning hos alla parter.

Vi i RRK vet med facit i hand vad vi skulle ha gjort. Vi skulle helt enkelt använt oss av MKRs tilläggsregler som en REKOMMENDATION om MAX antal varv och inget annat.
Precis som Enköping gjorde på sin morgonträning som varierade i antal minuter på asfalt mellan 4 och 6 minuter. Nyss var det Katrineholms tur att köra MKR4.
Bland Sveriges kortaste kartingbanor. Även kallad Sveriges enda inomhusbana utan tak. 635 meter lång. 34,55 sekunder för en snabb Mini mot 61 sekunder i Rättvik.
Från utsläpp och passerande av start/mållinje en gång till start är ca 900 meter. Rättvik från utsläpp till startlinje en gång är cirka 1100 meter. Efter målgång till depåinsläpp i Katrineholm är det cirka 200 meter. I rättvik är det cirka 1300 meter. Så tidsskillnad på in och utsläpp och mastervarv är även den mycket stor.
6 kvalvarv+in och utvarv i Rättvik i klass Mini är cirka 9730 meter och 8 minuter långt om inget händer med omstart. Just ett varvs omstart o Rättvik är som två varv i Katrineholm.
Katrineholms kval på 6 varv+in och utvarv för klass Mini är cirka 4910 meter. Alltså nästan precis halva körsträckan mot Rättvik. Körtid cirka 4,5 minuter om inget händer.
Rättvisst? Nää, knappast.
Inte undra på att dessa traditionstyngda arrangörer kan dunka sig för bröstet och tycka att de klarar allt sååå mycket bättre än RRK

Men nu ÄR det slut med det. Ska RRK vara med som MKR-arrangör 2009 så ska det ske på RRKs villkor.
Vårt mål är att varje dags tävling ska vara genomförd inklusive prisutdelning senast kl 18.00 varje tävlingsdag. För att uppnå detta mål kan det se ut på följande sätt:
• Anmälan kvällen före senast till kl 20.00 eller enligt ö.k. eller tävlingsmorgon 07.00-
• Besiktning direkt före första träning
• Förarsammanträde
• Träning två träningspass. 10+7 minuter asfalttid
• Tidskörning max 5 minuter asfalttid för samtliga grupper
• Kval Micro 4 varv. Dåligt klimat=3varv
• Kval Mini 5varv. Dåligt klimat=4varv
• Kval Yamaha-Rotax-S2000-KZ2 5varv-Dåligt klimat 4 varv
• Slopande C-D finaler
• B-final Micro 4 varv. Dåligt klimat=3varv
• B-final Mini 5varv. Dåligt klimat=4varv
• B-final Övriga klasser 6varv. Dåligt klimat=5varv
• A-final Micro 5varv. Dåligt klimat=4varv
• A-final Mini 10 varv. Dåligt klimat=8varv
• A-final Övriga klasser 12 varv. Dåligt klimat=10varv
• OBS: Även ovanstående varv kan reduceras under aktuell tävlingsdag beroende på omständigheter som äventyrar RRKs mål på hemgång klockan 18.00

Kan inte Rättviks Racing arrangera enligt dessa regler ställer vi oss frågan om det överhuvudtaget finns någon mening att delta som MKR-arrangör.

Lottad start stod för mycket av fördröjningen
Torbjörn Claesson
2009-02-03 18.29
Jag tycker att arrangemanget genomfördes helt ok utom på en punkt lottad start !!
Då jag själv tävlade så vet jag att det tog enormt lång tid at få fram startlistor till dom olika finalerna, istället för att trycka på print så skulle ett gäng sitta och räkna fram startordningen, det tog upp till 45 minuter ibland, det stod för mycket av förseningarna.
Att ens tänka tanken att använda lottad start är för mig obegripligt, så jag tidigare tävlat roadracing så kan jag berätta at lottad start försvann i mitten på 80 talet, innan transpondern kom, detta för att minska olycksrisken samt ge ett rättvisare resultat. då satt det 3 tidtagare och manuellt klockade förarna. hur kan ens tillåta lottad start inom karting, borde vara förbjudet enligt regelverket.

Tobbe

sveket
Jan Sanderhem
2008-08-25 10.08
Inte åker vi dit för att duscha eller gå på toa visst det är mycket trevligare med fina toaletter men att åka så långt för 3-5 varv micro ,mini
ni kunde väl delat ut transponderhyran till några fler funktionärer

Kolla österut?
Isak Esselström
2008-08-24 20.46
Rättvik är en av de bättre MKR anläggningarna med en lång snabb bana, låt så förbli!
Alternativ till att köra en stympad tävling kan vara följande. Upplägget hämtat från Finland.
1. Tillåt träning HELA torsdagen samt HELA fredagen från 08.00-21.00 innan tävlingshelgen. Då kan de som inte har kört banan tidigare träna så, mycket man vill och de som känner att man vill träna ändå mer kan få sitt lystmäte.
2. Tävlingen inleds med förarsammanträde, därefter ETT 10 minuters pass per grupp för att ställa in förgasaren. Tränat har man ju gjort innan.
3. Tidskörning 10 minuter.
4. Kval heat 1, micro 7 varv, övriga 9 varv
5. Kval heat 2, micro 7 varv, övriga 9 varv
6. Finaler där man i micro kör 12 varv, mini grupp1 17 varv, mini grupp 2 samt övriga 22 varv. Noterbart är att racet inte kortas av för att det råkar regna den dagen, varför förarna förmodligen blir duktigare på att åka i regn såsom torrt.

Tycker ni att det är långt? Förarna har inte utmattats med en massa träningsvarv hela förmiddagen, utan får chans att visa vad de går för i en riktig tävling.
7. Efter avslutad tävling och prisutdelning ca 18.00 kan träningen återupptas för söndagens tävlande.

Vi körde en tävling i Finland med det upplägget och fungerar det där så borde det fungera för oss? Dessutom har man för att minska olyckorna delat in mini i två grupper, där man efter inkörda poäng blir uppflyttad till den högre nivån.
Työsä banan som vi åkte på är 1190m lång, 8m bred, på startrakan är bredden 10m.

De flesta som åker runt på MKR tävlingarna blir tvungna att ta ledigt antingen några timmar eller hela fredagen, för att hinna till tävlingen, om man då kunde träna torsdag kväll samt fredag så skulle olyckorna på bana minska. Inkörda förare begår mindre tabbar.

Vi var 3 svenska familjer på tävlingen och ingen av oss verkar ha lidit någon större skada av att köra en tävling med 17, respektive 22 varv på en 1190 meters bana!

Mathias, Isak och Joel Esselström

sveket
Jan Sanderhem
2008-08-15 23.14
Lycka till vem åker upp till Rättvik för 4-5 varv i final
inte vi

Dementera Lund-ström som MKR spion
Christer Backollas
2008-08-08 22.32
Stefan du har helt rätt, synd att inte din uppdragsgivare fattar ............

Svammel från Back-Ollas
Stefan Lundström
2008-07-07 13.05
Hej Christer
Att kalla mig för den nya MKR-spionen att djävligt magstarkt tycker jag. Bakgrunden till mitt medverkande i Rättvik är att Janne Olsson ringde upp mig och frågade om jag ville vara med från MKR's sida som "mentor" för observatörer / funktionärer och på så sätt stöda ungdomarna som vill börja med sin funktionärsbana inom karting, vilket jag ställde upp på. Något uttalande om observatörer / funktionärer hos RRK har jag ALDRIG gjort vilket jag även tycker att du ska dementera i ditt inlägg. Om det gjordes av någon annan får det stå för den personen men blanda INTE in mig.
Mvh
Stefan lundström, Borlänge MK

Angående Sveket
Peter Eriksson
2008-07-05 20.05
Varför det blev som det blev på lördagen tänker jag inte kommentera eftersom jag inte anlände till Rättvik förrän sent på Lördagen och därför inte med egna ögon sett hur det gick till.
Synpunkterna på att antal varv i heaten måste variera beroende på banlängden håller jag däremot helt och hållet med om. Framförallt blev ju heaten i Katrineholm alldeles för korta. Det borde gå att bestäma en körsträcka som skall åkas i dom olika heaten istället för att blint räkna antal varv.

Det är dock två punkter i förslaget som jag inte tycker är så bra. Att minska till två träningspass försvårar mycket möjligheten att hitta bra inställning till tävlingen. Det betyder att det blir än viktigare att åka och träna på banan innan tävlingen och att dom team som vill lägga pengar på att åka långa sträckor för träning premieras.
Att slopa C-D-finalerna tycker jag inte heller är ett bra förslag. Det drabbar ju i första hand nybörjare och dom lite mindre skickliga förarna. Dessa förare behöver alla möjligheter dom kan få att tävla. Att låta folk åka så mycket som en 40-50 mil till en tävling utan att ens vara garanterade att få åka en final är inget bra förslag.

Peter Eriksson, SKRC