FORUM

Bestraffningar
2007-05-20 21.49
Hur kan det vara tillåtet att göra en felbedömning (citat förövaren) genom att köra på en motståndare, förpassa den av banan och skaffa sig skälv en fördel. Brottet bestraffas med en varning, som i sig skälv är helt verkningslös. Då kan man ställa sig två frågor , skall det vara möjligt att en förare kan begå en förseelse som genererar till en varning och dra personlig favör av handlingen, min åsikt är att den som kör på någon, och får en varning för det skall givetvis också hamna efter den som han kör på i resultat listan genom tidstillägg eller diskning. Fråga två hur är det med uppfostran, om man har ett barn som är återfallsförbrytare = kör på sina motståndare gång på gång i jakten på framgång. Vi föräldrar har ett stort ansvar i det som sker ute på banan, och min uppfattning är att dom flesta föräldrar tar sitt ansvar. Men gokart sporten kommer aldrig att bli bättre än des svagaste länk.
Patric Arvidsson

till Patric
Irene Engberg
2007-05-28 18.07
givetvis försöker man alltid att jobba efter mottot så bra som möjligt och så lite fel som möjligt,och varje tävling är för sig,jag känner inga som åker, jag har aldrig startlista att jobba efter,nästa tävling är en ny tävling,hur skulle det gå om man skulle vara långsint tror du och/eller skulle lyssna på alla tipsare som säger att den och den föraren kör si och så,men du, gå in på
SBF och läs hela G15 samt även KA 8.1 så kan en del bli klargjort därmed säger jag inte att vi inte gjort något fel,sedan vill jag bara säga att andra också
givetvis ska skriva om dom tycker att det behövs,men då kommer inte jag att svara för nu räcker det för min del..
Janne

Till Janne
Simon Arvidsson-Öhrling
2007-05-28 08.15
Hej Janne vart hittar man i reglerna eran tolkning att det bara genererar en varning om man kör av en motståndare, men den kommer i mål. Jag tycker att det du skriver, ger en fel signal till förarna, om jag knuffar av den som är framför och han kommer i mål då får jag inte något straff. (bara en varning). Jag måste kommentera det du skriver. Inte gjort något speciellt mycket fel, jag hoppas att du har för avsikt att inte göra några fel alls. Det är många som hör av sig i den här frågan och har synpunkter, men törs inte skriva för rädslan att deras barn skall straffas i ett senare tillfälle.
Patric Arvidsson

till Patric
Irene Engberg
2007-05-25 16.59
jag förstår precis vad du menar,men tävlingsledningen hade faktiskt delat ut en varning till 21:an och tyckte att mera var det inte värt eftersom alla kom imål,men som tidigare sagt hade du möjlighet att protestera och det är enligt regelboken,jag tycker inte att vi gjort något speciellt mycket fel i detta fall.därför tycker jag att i detta forum ärdet fel att hacka och tala om att andra gör fel.
hälsningar Janne

Till Janne
Simon Arvidsson-Öhrling
2007-05-24 21.40
Ja du Janne protesten är dubbelriktat om du inte har förstått det, för det första protesterar jag mot den om skrivna förarens framfart, och för det andra att det skall krävas en protest för att det skall delas ut ett straff. Patric Arvidsson

bestraffningar
Irene Engberg
2007-05-24 17.07
ja då har kartingvärlden blivit upprörd av att föräldrar inte kan acceptera arbetet tävlingsledningen utför,att efter avslutat heat/tävling komma ut till tävl.ledare och högljutt påpeka att förare borde svartflaggas m.m.medans denne förare står bara 10 meter därifrån är inte speciellt just.vi talade också om att en protest mot ojust körning hade varit den rätta vägen att gå(hade troligen godkänts)vi väntade extra länge på att protesten skulle komma, då hade det inte behövts skrivas så många inlägg om detta.eller hur Patrik
mvh
Janne Olsson tävlingsledare

Till Patric
Stefan Lundström
2007-05-23 13.40
Nu kan ju jag inte svara på den situationen som varit, MEN om jag var TL och jag eller någon av mina medfunktionärer såg situationen som DU beskriver den skulle jag varna med placeringstillägg som straff eller om vi uppfattade att påkörning var så grov att den renderade i svartflagg, men det är alltid svårt att döma i efterhand när man inte sett situationen. Men kom ihåg att du ALLTID kan överklaga eller diskuttera med domarordförande om situationen eller beslutet som tas av TL. Du behöver inte betala protestavgiften om du bara vill ha en förklaring från DO eller TL. Sedan vet inte jag vad du menar med SBF 94???

Till Stefan
Simon Arvidsson-Öhrling
2007-05-23 12.53
Ditt inlägg låter vättigt Stefan, men sorgligt om det skall bli ett fasligt liv om ni Domare följer regelboken. För att få det mera förtydligat, om en förare på sista varvet (han hinner inte få någon varningsflagg) kör av en annan förare och skaffar sig själv en favör i slutresultatet. Föraren blir utkallad efter finalen och får en varning, för att han har kört av en motståndare. Han kan inte bli diskad enligt TL pga. Den han kör av banan kom upp på banan igen. Enligt SBF 94 så skulle det inte kunna generera en varning, utan antingen ett placerings tillägg eller inte någon varning alls, för den varningen är helt verkningslös. Och till dig Lena det kan aldrig under några omständigheter bli oerhört banalt att göra en felbedömning som genererar till att felbedömningen åsamkar en motståndare en avåkning, i sammanhanget go-kart.
Patric Arvidsson

Om bestraffning
Stefan Lundström
2007-05-22 13.30
Så här står det i MKR´tilläggsregler:
"18 Bestraffning
Tidstillägg utdömes ej.
Placerings kan utdömas vid förseelse som påverkat tävlingsresultat i heat."

Alltså är det upp till tävlingsledaren (TL) att bestämma OM detta ska tillämpas. Men kom ihåg att får inte TL någon indikation eller rapport från kurvdomare, bitr domare etc. att någon brytit mot reglerna så klarar den sig undan, MEN självklart utdömer man (i alla fall jag gör det) en påföljd om man får en rapport om detta. SAMTIDIGT blir det ett fasligt liv på vissa åkare också när regelboken ska följas

Till Lena
Simon Arvidsson-Öhrling
2007-05-22 11.10
Det är omöjligt att tycka om alla människor,. Man kan ha åsikter om ordvalet i stridens hetta, men någon måste ta bladet från munnen. Och inte bara gnälla i depåtälten, det finns några lysande exempel på att det går att åka fort och rada upp segrar utan att få ryktet om sig att man tar sig fram på ett ojust sätt. T.ex. Marcus Ericsson, Joel Johansson, Simon Reinbert. När inte föräldrarna klarar av att få sina barn att köra på ett just sätt, måste det finnas ett bestraffnings verktyg som gör att det inte kan löna sig att köra av en konkurrent och dra personlig vinning. Tids tillägg eller diskning måste bli konsekvensen, inte en verkningslös varning.
Patric Arvidsson

ödmjukhet skadar inte
David Agerstig
2007-05-21 18.02
från Dennis ja du Lena det där med utbildning kan nog vara hipp som happ det kan ibland verka som det beror på vem som kör på vem!av samma domare blev David tillrättavisad att han skulle bli diskad direkt om han så snuddade kurbsen och sen kan vi vara ärliga det finns dom som hatar att förlora och dom som blir glada för en pallplats. Jag ska inte kasta sten i glashus men jag tror att vi alla vill ha så ren racing som möjligt

Föräldraansvar?
Rasmus Mårthen
2007-05-21 00.24
Givetvis ska det finnas regler på banan, men som tur är för barnen, finns det domare (inte föräldrar) som är utbildade att se på förseeleserna som sker och bedöma därefter. Om vi ska gå in på föräldraansvaret, anser jag att där är det vår skyldighet som föräldrar att vara föredömen för våra barn! Jag ställer mig frågande inför hur vissa föräldrar anser sig rätten att kalla barnet "Jävla ungdjävel" vid upprepade tillfällen och "Jag tål inte se han!" ? Vederbörande avslutade med att formulera ett hot mot 14- åringen att " Händer det en gång till kan jag inte ansvara för vad som händer?" I relation till detta kan jag påstå att en felbedömning i ett race känns oerhört banal! Föräldraansvaret är oerhört viktigt i samtliga avseenden, eller hur?
MVH Lena Helgeson